Naslov ESTETIKA ZEN BUDIZMA
Autor Indi Bibić Kostić
Mentor Violeta Moretti (mentor)
Mentor Stefani Silli (sumentor)
Član povjerenstva Stefani Silli (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dragana Špica (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Gorana Stepanić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Violeta Moretti (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Jurja Dobrile u Puli (Filozofski fakultet u Puli) (Odsjek za nastavničko obrazovanje i strane jezike) Pula
Datum i država obrane 2024-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Japanologija
Sažetak Zen budizam počeo je stjecati značajan utjecaj tijekom razdoblja Kamakura (1192. – 1333.), kada je pažnja preusmjerena sa složenih dvorskih umjetnosti razdoblja Heian (794. – 1185.) na jednostavniju filozofiju i estetiku zena. Ovaj novi smjer estetike i filozofije našao je posebno plodno tlo među samurajima, koji su, u razdobljima Kamakura i Muromachi prihvatili zen kao temelj svoje filozofije života i discipline. Estetika zen budizma istražuje kako zen filozofija oblikuje percepciju ljepote
... Više kroz ključne pojmove: wabi-sabi, yūgen i ma. Dok zapadna estetika često naglašava simetriju i savršenstvo, zen estetika ističe nesavršenost, jednostavnost i prolaznost. Zen estetika također naglašava važnost spontanosti intuitivnog stvaranja u umjetnosti. Umjetnička djela pod utjecajem zena ne trebaju biti intelektualno razumljiva, već bi trebala izazvati unutarnju emocionalnu i duhovnu reakciju promatrača. Pojednostavljenje, prisutno u zen umjetničkim djelima, vraća um u stanje mira i usklađenosti s prirodom i životom.. Kroz svoje radove, zen umjetnici ne samo da izražavaju estetske vrijednosti već prenose i temeljne zen principe poput tišine, prolaznosti i unutarnjeg mira. Wabi naglašava ljepotu nesavršenosti, skromnosti i prolaznosti, dok sabi dodaje estetsku vrijednost starosti i istrošenosti. Yūgen, s druge strane, označava suptilnu i skrivenu ljepotu koja nadmašuje površinske dojmove i evocira osjećaj misterije. Ma se odnosi na koncept praznog prostora ili intervala, naglašavajući važnost praznine u umjetnosti. Ti pojmovi zajedno stvaraju harmoničan odnos između prisutnog i odsutnog, potičući duhovnu kontemplaciju. Zen estetika u čajnoj ceremoniji naglašava jednostavnost, nesavršenost i skromnost, odražavajući ključne principe wabi-sabija i zen filozofije. Čajna ceremonija postala je prostor za društveno i estetsko promišljanje, povezujući umjetničko vrednovanje, moralno ponašanje i zen učenja. Korištenjem rustikalnih i nesavršenih predmeta poput raku čajnih zdjela, sudionici usmjeravaju pažnju na prirodnu ljepotu nesavršenosti i prolaznosti. Zen vrtovi simboliziraju minimalistički dizajn i meditativnu dubinu, koristeći elemente poput kamenja, pijeska i patuljastih biljaka za stvaranje prostora kontemplacije. Kroz jednostavnost i suzdržanost, zen vrtovi omogućuju posjetiteljima da se fokusiraju na duhovnu introspekciju, a koncept praznine ma igra ključnu ulogu u organizaciji prostora. Vrtovi poput onih u hramu Ryoanji koriste pijesak i kamenje za apstraktno prikazivanje prirodnih elemenata, potičući promatrače na dublje razmišljanje i osjetilnu percepciju. Sumi-e, slikarstvo tintom, odražava zen filozofiju kroz jednostavnost, slobodne poteze kista i korištenje monokromatske crne boje. Umjetnici, poput Sesshūa, koriste prazne prostore kako bi omogućili promatraču da sam dovrši sliku, čime se postiže interakcija između umjetnosti i promatrača. Kaligrafija predstavlja spoj umjetnosti i duhovnosti kroz precizne poteze kista koji odražavaju zen principe. Kroz nesavršene, ali snažne linije, kaligrafi izražavaju ljepotu nesavršenosti i važnost praznih prostora. Kaligrafija povezuje duhovnu dubinu s estetskom jednostavnošću, omogućujući promatraču da sudjeluje u interpretaciji djela. Haiku je tradicionalni oblik japanske poezije koji se sastoji od 17 slogova i naglašava jednostavnost i spontanost. Njegova ljepota leži u jednostavnosti. Kroz ključne pojmove wabi-sabi, yūgen i ma, zen estetika naglašava ljepotu nesavršenosti, suptilnosti i praznine, čime duboko oblikuje tradicionalne japanske umjetničke forme. Ovi estetski principi transcendentiraju umjetnički izričaj i postaju životna praksa. Zen nas uči da cijenimo jednostavnost, autentičnost i prolaznost, što se odražava kako u umjetnosti, tako i u svakodnevnom životu. Sakrij dio sažetka
Sažetak (engleski) Zen Buddhism began to gain significant influence during the Kamakura period (1192–1333) when attention shifted from the complex court arts of the Heian period (794–1185) to the simpler philosophy and aesthetics of Zen. This new direction in aesthetics and philosophy found fertile ground among the samurai, who adopted Zen as the foundation of their philosophy of life and discipline during the Kamakura and Muromachi periods. Zen Buddhist aesthetics explore how Zen philosophy shapes the
... Više perception of beauty through key concepts: wabi-sabi, yūgen, and ma. While Western aesthetics often emphasize symmetry and perfection, Zen aesthetics highlight imperfection, simplicity, and transience. Zen aesthetics also emphasize the importance of spontaneity and intuitive creation in art. Works of art influenced by Zen are not intended to be intellectually understood but rather to evoke an inner emotional and spiritual response in the viewer. The simplification present in Zen artworks restores the mind to a state of peace and harmony with nature and life. Through their works, Zen artists not only express aesthetic values but also convey fundamental Zen principles such as silence, impermanence, and inner peace. Wabi emphasizes the beauty of imperfection, modesty, and transience, while sabi adds aesthetic value to age and wear. On the other hand, yūgen denotes subtle and hidden beauty that transcends surface impressions and evokes a sense of mystery. Ma refers to the concept of empty space or interval, emphasizing the importance of emptiness in art. Together, these concepts create a harmonious relationship between the present and the absent, encouraging spiritual contemplation. Zen aesthetics in the tea ceremony emphasize simplicity, imperfection, and humility, reflecting the key principles of wabi-sabi and Zen philosophy. The tea ceremony became a space for social and aesthetic reflection, connecting artistic appreciation, moral conduct, and Zen teachings. By using rustic and imperfect objects such as raku tea bowls, participants focus on the natural beauty of imperfection and transience. Zen gardens symbolize minimalist design and meditative depth, using elements like stones, sand, and dwarf plants to create spaces of contemplation. Through simplicity and restraint, Zen gardens allow visitors to focus on spiritual introspection, with the concept of ma playing a crucial role in the spatial organization. Gardens like those in Ryoanji Temple use sand and stones to abstractly depict natural elements, encouraging viewers to engage in deeper thought and sensory perception. Sumi-e, or ink painting, reflects Zen philosophy through simplicity, free brushstrokes, and the use of monochromatic black ink. Artists like Sesshū use empty spaces to allow the viewer to complete the image, creating interaction between the art and the observer. Calligraphy represents a fusion of art and spirituality through precise brushstrokes that reflect Zen principles. Through imperfect yet powerful lines, calligraphers express the beauty of imperfection and the importance of empty spaces. This art connects spiritual depth with aesthetic simplicity, allowing the observer to participate in the interpretation of the work. Haiku is a traditional form of Japanese poetry consisting of 17 syllables, emphasizing simplicity and spontaneity. Its beauty lies in its brevity. Through the key concepts of wabi-sabi, yūgen, and ma, Zen aesthetics emphasize the beauty of imperfection, subtlety, and emptiness, deeply shaping traditional Japanese art forms. These aesthetic principles transcend artistic expression and become a way of life. Zen teaches us to appreciate simplicity, authenticity, and transience, which is reflected both in art and everyday life. Sakrij dio sažetka
Sažetak (japanski) 禅仏教は、平安時代(794年~1185年)の複雑な宮廷芸術から、禅のより簡素な哲学と美学に注目が移った鎌倉時代(1192年~1333年)に、重要な影響力を持つようになったのである。この美学と哲学の新しい方向性は、鎌倉時代および室町時代の武士階級の間で特に広がりを見せ、彼らは禅を生活哲学と修行の基盤として採用したのである。禅の美学は、禅の哲学が美の認識にどのように影響を与えるかを、わび・さび、幽玄、間といった重要な概念を通じて探求するものである。西洋の美学が対称性や完璧さを強調することが多い一方で、禅の美学は不完全さ、簡素さ、そして無常を強調するのである。さらに、禅美学は、芸術における自発性や直感的創造の重要性をも強調する。禅に影響された芸術作品は、知的に理解されるものではなく、観る者に内面的な感情や精神的な反応を引き起こすことを目的としているのである。禅芸術に見られる簡素化は、心を平静な状態に戻し、自然や生活との調和を取り戻す役割を果たすのである。禅の芸術家たちは、自らの作品を通して美的価値を表現するだけでなく、沈黙、無常、内なる平和といった禅の根本的な原則を伝
... Više えている。わびは、不完全さ、謙虚さ、無常の美を強調し、さびは、古さや使い古しに美的価値を付与するものである。一方、幽玄は、表面的な印象を超えた微妙で隠れた美を示し、神秘感を喚起する。間は、空白や間隔の概念を指し、芸術における空間の重要性を強調するのである。これらの概念は、現実と不在の間に調和の取れた関係を築き、精神的な省察を促進する。茶道における禅美学は、簡素さ、不完全さ、謙虚さを強調し、わび・さびや禅の哲学の重要な原則を反映している。茶道は、芸術的評価、道徳的行動、禅の教えを結びつけた社会的・美的な省察の場となったのである。素朴で不完全な楽茶碗のような道具を用いることで、参加者は不完全さと無常の自然美に焦点を当てることができる。禅庭園は、ミニマリスト的なデザインと瞑想的な深さを象徴し、石、砂、低木などの要素を使用して、内省のための空間を作り出している。簡素さと節制を通じて、禅庭園は訪問者が精神的内省に集中できるようにし、間の概念が空間の組織化に重要な役割を果たす。竜安寺のような庭園では、砂と石を使用して自然の要素を抽象的に描写し、観る者に深い思索と感覚的な認識を促している。墨絵や水墨画は、簡素さ、自由な筆の動き、モノクロの黒インクの使用を通じて、禅の哲学を反映している。雪舟のような芸術家は、空白の部分を使って観る者に作品を完成させる機会を与え、芸術と観る者との対話を生み出すのである。書道は、禅の原則を反映した正確な筆遣いを通じて、芸術と精神性を融合させるものである。不完全でありながら力強い線を通じて、書道家は不完全さの美しさと空白の重要性を表現する。この芸術は、精神的な深さと美的な簡素さを結びつけ、観る者が作品の解釈に参加できるようにしている。俳句は、17音節からなる伝統的な日本の詩であり、簡素さと自発性を強調している。その美しさはその簡潔さにある。わび・さび、幽玄、間という重要な概念を通じて、禅の美学は不完全さ、微妙さ、空虚さの美しさを強調し、伝統的な日本の芸術形式に深く影響を与えてきたのである。これらの美的原則は、芸術的表現を超えて人生の実践となり、禅は私たちに簡素さ、真実、無常を評価することを教え、芸術と日常生活の両方に反映されているのである。 Sakrij dio sažetka
Ključne riječi
zen
estetika
wabi-sabi
yūgen
ma
sumi-e
kaligrafija
Ključne riječi (engleski)
Zen
aesthetics
wabi-sabi
yūgen
ma
sumi-e
calligraphy
Ključne riječi (japanski)
禅、美学、わび・さび、幽玄、間、水墨画、書道
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:137:313484
Studijski program Naziv: Japanologija (jednopredmetni); smjerovi: opći, nastavnički Smjer: opći Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra japanskog jezika i kulture (mag. philol. iapon.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-09-26 13:06:31