Analiza konceptualnih mapa uz udžbenike u svrhu utvrđivanja mogućih konceptualnih poveznica za olakšano razumijevanje procesa razmnožavanja / Monika Golubić, Valerija Begić, Ines Radanović.
Analiza konceptualnih mapa uz udžbenike u svrhu utvrđivanja mogućih konceptualnih poveznica za olakšano razumijevanje procesa razmnožavanja / Monika Golubić, Valerija Begić, Ines Radanović.
Sažetak

Cilj ovog istraživanja je analiza konceptualnih mapa uz udžbenike Biologije za osnovnu školu u svrhu utvrđivanja mogućih konceptualnih poveznica za olakšano učenje. U ranijem istraživanju utvrđeno je postojanje problema kod usvojenosti koncepta razmnožavanje te su kao najizraženije uočene miskoncepcije uz ključni koncept životni ciklus stanice i organizma te kod razumijevanja koncepta oplodnje. Utvrđene miskoncepcije ukazuju na nužnu promjenu organizacije nastavnih sadržaja biologije, kao i na potrebu uvođenja novih nastavnih strategija s naglaskom na aktivno sudjelovanje učenika. S obzirom na ograničenja nastavnog plana i programa prema kojem su mape pripremane kao sistematizacija uz nastavne teme, a ne kao podrška izgradnji ciljanog koncepta, uočeni problemi nisu u potpunosti podržani, iako omogućavaju 73 % uspješno učenje uz djelomično razrješenje uočenih problema, pod uvjetom da se pravilno primjenjuju u nastavi. U pripremi konceptualne mape prema kurikulumu Biologije koji podržava konceptualni pristup učenju procijenjeno je da pripremljena ekspertna mapa podržava učenje uz razrješenje mogućih miskoncepcija u udjelu većem od 87 %.; This research aims to analyze expert concept maps for a primary school to identify possible conceptual links for facilitated learning. Previous research has identified problems with the adoption of the concept of reproduction and as the most pronounced misconceptions with the key concept of the life cycle of the cell and organism and in understanding the concept of fertilization. The identified misconceptions indicate the necessary change in the organization of biology teaching contents, as well as the need to introduce new teaching strategies with an emphasis on the active participation of students. Given the limitations of the valid national teaching documents before 2019., according to which maps are prepared as a systematization with teaching topics, and not to support the construction of a targeted concept, the identified problems are not fully supported. Expert concept maps allow 73% successful learning with partial resolution of identified problems, provided properly applied in teaching. In the analyze of the concept map according to the curriculum of Biology after 2019., which supports conceptual learning approach, it is estimated that the prepared expert map supports learning with the resolution of possible misconceptions in the proportion greater than 87%.