O hrvatskome školstvu u Istri kroz časopisne prinose Viktora Cara Emina / Vjekoslava Jurdana, Mariela Tomičić.
O hrvatskome školstvu u Istri kroz časopisne prinose Viktora Cara Emina / Vjekoslava Jurdana, Mariela Tomičić.
Sažetak

Književno stvaralaštvo Viktora Cara Emina (1870. – 1963.) opsežno je i razno- liko, a uključuje tekstove i djela pisana za djecu. U ovome se radu prikazuju odabrani Carevi tekstovi i to iz dva hrvatska dječja časopisa u Istri koja je Car pokrenuo i uređi- vao. Zbog ograničenosti opsega rada ovdje su prikazana i analizirana (samo) dva Ca- reva teksta kao odabrani primjeri koji eksplicitno i slikovito prikazuju problematiku hrvatskoga školstva u Istri. Analiza pokazuje da je Carevo stvaralaštvo za djecu uveli- ke produkt onodobne političke situacije u Istri. Carev se prinos u časopisima pokazuje kao patriotsko-sentimentalan, didaktičan i nacionalno-politički prigodan. U prvome planu nije ostvarenje književnoumjetničke vrijednosti, već politička i aktivistička ulo- ga nacionalnoga osvješćivanja. Carevi tekstovi o školstvu dio su političke borbe za ra- zvoj hrvatskoga školstva u Istri, ali i autorovo obraćanje mladim čitateljima u njihovu vremenu i prostoru.; The literary work of Viktor Car Emin (1870-1963) is extensive and diverse and it includes texts and works written for children. This paper elaborates on Car's selected works from two Croatian magazines in Istria that he initiated and edited. Within this framework, two texts that present the problems of Croatian education in Istria are analyzed in this paper. The analysis shows that Car's literature for children was largely a product of the political situation in Istria at the begining of the 20th century. His offering in the periodicals is proving to be patriotic and sentimental, didactic as well as nationalistic and political. Literary values were not of great importance to the author. On the contrary, political activism and rising of the awareness for one's national identity took the first place in his works. His works on education were a part of the political struggle for development of Croatian education in Istria as well as the author's address to young readers in their time and space.