The interplay of technological innovation and business model innovation toward company performance / Selma Smajlović, Bahrija Umihanić, Lejla Turulja.
Sažetak

This study aims to clarify the relation between technological innovation and business model innovation and their shared impact on the business success of medium and large enterprises. Drawing on the Resource-Based View, this paper offers a comprehensive research model that analyses the relationships between technological innovation and business model innovations and their impact on business success. Structural Equation Modelling is utilized for the analysis of a dataset collected in a Southeast European developing country among medium and large enterprises. The results show that technological innovation has a positive influence on business model innovation and that business model innovation positively impacts the success of a business. Finally, the results confirm the mediating role of business model innovation between technological innovation and company business success. This research adds to the existing literature by empirically investigating the relationship between technological innovation, business model innovation, and company success identifying an antecedent role in the relationship between technological innovation and business model innovation.; U ovom se radu pokušava pojasniti odnos između tehnološke inovacije i inovacije poslovnog modela, kao i njihovog zajedničkog djelovanja na poslovni uspjeh srednjih i velikih poduzeća. Koristeći polazišta resursne teorije konkurentske prednosti, u ovom se radu izlaže sveobuhvatni istraživački model, koji analizira odnose između tehnološke inovacije i inovacija poslovnog modela, kao i njihov utjecaj na poslovni uspjeh. Za analizu podataka, prikupljenih u zemlji u razvoju, iz područja jugoistočne Europe, koristi se modeliranje strukturnih jednadžbi. Rezultati ukazuju da tehnološka inovacija ima pozitivan utjecaj na inovaciju poslovnog modela, koja pozitivno utječe na poslovni uspjeh poduzeća. Na kraju se potvrđuje medijacijski utjecaj inovacije poslovnog modela na povezanost između tehnološke inovacije i poslovnog uspjeha poduzeća. Znanstveni doprinos ovog istraživanja temelji se na empirijskoj analizi odnosa između tehnološke inovacije, inovacije poslovnog modela i poslovnog uspjeha poduzeća, pri čemu se utvrđuju utjecajni čimbenici u odnosu između tehnološke inovacije i inovacije poslovnog modela.