Media communication and cultural hybridization of digital society / Mario Plenković, Daria Mustić.
Media communication and cultural hybridization of digital society / Mario Plenković, Daria Mustić.
Sažetak

The paper is analyzing basic operative terms of visual communication in contemporary digital media environment, which determinates analytical units of media communication and the new culture of communicating and message dissemination. Theory discussion is conducted by diachronic and synchrony analysis of elements of visual communication in digital environment and theory of public action. The main goal is to establish new communicative paradigm of media communication which includes the evaluation of digital skills, media literacy and the characteristics of the new hybrid dig-ital society. Authors observe modern media communication and visual digitalization, not only in technical sense of transmission and adjustment of analog signal into digital signal, but also, simultaneous development of digital culture and adaptation of media content, media production and distribution of content to the new web environment (Web 2.0, Web 3.0, Web 4.0 and theoretical possibilities of so called Web 5.0) de-riving the new contexts of social power.; U radu se analiziraju osnovni operativni pojmovi vizualne komunikacije u suvremenom digitalnom medijskom okruženju, što određuje analitičke jedinice medijske komunikacije i novu kulturu komuniciranja i širenja poruka. Teorijska rasprava provodi se dijakronijskom i sinkronom analizom elemenata vizualne komunikacije u digitalnom okruženju i teorijom javnog djelovanja. Glavni je cilj uspostaviti novu komunikacijsku paradigmu medijske komunikacije koja uključuje ocjenu digitalnih vještina, medijske pismenosti i karakteristika novog hibridnog digitalnog društva. Autori promatraju modernu medijsku komunikaciju i vizualnu digitalizaciju, ne samo u tehničkom smislu prijenosa i prilagodbe analognog signala u digitalni signal, već i istodobnog razvoja digitalne kulture i prilagodbe medijskog sadržaja, medijske produkcije i distribucije sadržaja novom web okruženju (Web 2.0, Web 3.0, Web 4.0 i teoretske mogućnosti tzv. Web 5.0) na kojima se temelje novi izvori društvene moći.