Istraživački podaci i visokoškolske knjižnice / Irena Kranjec, Marijana Glavica, Alen Vodopijevec.
Istraživački podaci i visokoškolske knjižnice / Irena Kranjec, Marijana Glavica, Alen Vodopijevec.
Sažetak

Cilj. U radu se govori o ulozi visokoškolskih knjižnica u kontekstu otvorene znanosti, posebno u razvoju usluga podrške istraživačima, nastavnicima i studentima pri upravljanju i objavljivanju te ponovnom korištenju istraživačkih podataka. S obzirom na to da se istraživački podaci u knjižnicama mogu smatrati novom vrstom građe, iznose se postojeće definicije pojmova koji se odnose na istraživačke podatke te se razmatra koliko se usluge koje se tiču istraživačkih podataka mogu smatrati proširenjem tradicionalnih knjižničnih usluga, a u kolikoj su to mjeri sasvim nove usluge koje zahtijevaju i nove vještine i znanja. Pristup. Proučavanje relevantne literature i dobrih praksi pružanja usluga koje se odnose na istraživačke podatke u visokoškolskim knjižnicama. Rezultati. Visokoškolske knjižnice, prateći promjene u znanstvenom okruženju te nove potrebe i zahtjeve svojih korisnika, trebale bi razvijati nove usluge podrške u procesima upravljanja i korištenja istraživačkim podacima. Neke od tih usluga jednostavno su proširenje uobičajenih zadaća informacijske službe na podatke kao vrstu građe (npr. tematska pretraživanja, informacije o citiranju), dok je za druge potrebno razvijati nove vještine i znanja knjižničara. Također je neophodna suradnja unutar knjižnice i s drugim službama u vlastitoj ustanovi, kao i s drugim ustanovama koje se bave istraživačkim podacima, naročito s arhivima podatka. Praktična primjena. Prema preporukama iznesenim u radu, visokoškolske knjižnice mogu u svoje strategije, planove i prakse uvrstiti i neke od usluga koje se tiču istraživačkih podataka, ovisno o potrebama i raspoloživim resursima.; Purpose. The paper deals with the role of academic libraries in the context of open science, especially in supporting researchers, faculty and students in the research data management process, publishing and sharing research data. It examines research data as a new library material, the features and differences from the “traditional” library materi-als and services, as well as new skills and knowledge needed for research data services.Approach. An overview is given of scientific and professional papers and examples of good practice regarding scientific data services in academic libraries.Findings. Academic libraries should respond to the rapid changes in the scientific landscape and to the new needs of their users by developing research data services. Some of these services could be considered as expansion of the existing information services (for example searching and finding the resources and also citing of the re-search data sets), but in most cases this kind of services demands new skills and knowl-edge. Furthermore, the cooperation among library staff is of vital importance for the high-quality research data services development, as well as the cooperation with other faculty departments and other institutions dealing with research data (especially re-search data archives).Practical implications. Academic libraries can consider introducing research data services in their strategic plans, missions, and planned activities according to the recom-mendations presented in the paper.