Predškolska ustanova : metodika rada ispred informacijsko-komunikacijske tehnologije = Preschool institution : methods and approaches to learning - more important than information communication technologies / Slavoljub Hilčenko.
Sažetak

Na Akademiji Obrazovno-zdravstvenih strukovnih studija u Subotici, studenti pored informacijsko i komunikacijsko-tehnoloških (IKT) saznanja, stječu i potrebna metodičko-didaktička iskustva (= instrukcijski dizajn) koja u edukaciji djece imaju najveći značaj. "Jednom pogrešno naučeno, teško se ispravlja!" Kada su u pitanju usvajanja apstraktnih matematičkih pojmova (npr. mjerenje zapremine ili mase tijela ...), IKT nisu od presudnog značaja. Sva naša osjetila i eksperimentalan rad su u procesu usvajanja ovakvih saznanja nezamjenjiva. IKT mogu poslužiti u procesu provjere i utvrđivanja ovih tema, kao dopunsko nastavno sredstvo, a nikako kao primarni izvor za stjecanje znanja/vještina! Cilj rada jeste predstavljanje primjera teme JEDINICA ZA MJERENJE TEKUĆINA – LITRA u kojoj metodika rada, čula djece i eksperimetalan rad, moraju biti ispred IKT.; In addition to information and communication technologies (ICT) Academy of Vocational Studies for Educational and Health Professionals in Subotica, students acquire the necessary methodological – didactic experience (instructional design) which is of the highest important in the education of children. "Once mistakenly learned, it is difficult to correct!". When it comes to adopting abstract mathematical concepts (e.g. measuring volumes or body mass...), ICT solutions are not crucial. All our senses and experimental work are irreplaceable in the process of acquiring such knowledge. ICT can serve in the process of checking and identifying these topics, as an additional teaching tool, and not as a primary source for acquiring knowledge or “hands-on” skills! The aim of the paper is to present an example on the topic of Measuring Liquids – One Liter of Any Liquid , in which the methodology of work, the senses of children and experimental work must predominate over any ICT tools.