Sažetak

Participatory literacies are new ways of experiencing narratives and of "interpreting, making, sharing and belonging in increasingly globally and digitally mediated cultures" (Wohlwend 2017a: 62). This paper discusses the material features of children’s digital books and the extent to which they support participatory literacies. The material features of digital books are conceptualised in terms of their external and internal properties. Based on a theoretical discussion and empirical observations it is argued that specific internal material properties of children’s digital books, namely their interactivity and multimedia, are uniquely positioned to support participatory literacies and are therefore a site of novelty in children’s experiences of narratives.; Sudjelujuće pismenosti novi su načini upoznavanja pripovijedi kao i "tumačenja, stvaranja, dijeljenja i pripadanja u sve izrazitije globalnim i digitalno posredovanim kulturama" (Wohlwend 2017a: 62). Ovaj je rad usmjeren na materijalna obilježja digitalnih dječjih knjiga te razmatra do koje mjere one podupiru razvoj sudjelujućih pismenosti. Materijalna svojstva digitalnih knjiga promatraju se s obzirom na njihove vanjske i unutrašnje karakteristike. Na temelju teorijske rasprave i empirijskih zapažanja utvrđuje se da su određene unutrašnje materijalne karakteristike digitalnih dječjih knjiga, odnosno njihova interaktivnost i multimedijalnost, postavljene na jedinstven način tako da podržavaju sudjelujuće pismenosti i da stoga predstavljaju novost u dječjem iskustvu upoznavanja pripovijedi.