Teacher leadership for organizational change / Milda Damkuvienė, Jūratė Valuckienė, Sigitas Balčiūnas.
Sažetak

The aim of this article is to test the teacher leadership initiated by teacher professional development abroad, as a factor of organisational change in a structural equation model. Structural equation modelling was employed to analyse survey data collected from 218 teachers who participated in professional development activities abroad under Erasmus+ KA1 in 32 Lithuanian schools. The model expresses the relationship between teacher leadership and organizational change, where teacher professional development abroad is treated as an initial (self-development) dimension of teacher leadership. Results revealed the positive and significant relationship between teacher leadership and organizational change, where leadership is conceptualized as an ongoing relational process of selfdevelopment, dispersing ideas, involving others and gaining commitment. Findings of the study also depicted a positive and significant relationship of didactic competence (the dimension of self-development phase of leadership) with one of the dimensions of organizational change - learning in the classroom.; Cilj ovog rada je ispitati ulogu nastavničkog vođenja, nastalog uslijed profesionalnog razvoja u inozemstvu, kao čimbenika organizacijskih promjena, korištenjem modela strukturnih jednadžbi. Modeliranje strukturnih jednadžbi je korišteno za analizu anketnih podataka, prikupljenih od 218 nastavnika, koji su sudjelovali u aktivnostima profesionalnog usavršavanja u inozemstvu, u okviru programa Erasmus plus KA1 (Key Activity 1), u 32 litvanske škole. Model pokazuje postojanje odnosa između nastavničkog vođenja i organizacijskih promjena, pri čemu se profesionalno usavršavanje nastavnika u inozemstvu tretiralo kao inicijalna dimenzija nastavničkog vođenja. Rezultati istraživanja pokazuju pozitivnu i značajnu vezu između nastavničkog vođenja i organizacijskih promjena, pri čemu se vođenje konceptualizira kao trajni relacijski proces samostalnog profesionalnog razvoja, širenja ideja, uključivanja ostalih i povećanja vlastite predanosti. Rezultati studije, također, ukazuju na pozitivnu i značajnu vezu didaktičkih kompetencija (unutar dimenzije samostalnog razvoja nastavničkog vođenja) s jednom od dimenzija organizacijskih promjena, i to s učenjem u razredu.