Digital competences of teachers and associates at higher educational instiutions in the Republic of Croatia = Digitalne kompetencije nastavnika i suradnika na visokoškolskim ustanovama u Republici Hrvatskoj / Mirela Müller, Melita Aleksa Varga.
Sažetak

One of the basic competences for lifelong learning is the development of digital competence, and especially at higher education institutions. There are long-term goals in economic and social progress in form of initiatives related to the ensuring the multiple information education. Due to the fact that there is not sufficient research aimed at assessing the initial state of information literacy within higher education institutions in Croatia, the goal of the present research is to determine the level of knowledge, more precisely the digital competence of teachers and educators in higher education institutions in the Republic of Croatia, the frequency of their usage of modern technologies in teaching, and to explain the necessity of implementing the multimedia and e-learning training programmes at different faculties. The research was conducted on a representative sample (N = 1800) of teachers and associates at higher education institutions in the Republic of Croatia working in different departments in Osijek, Split and Zagreb. An online questionnaire was used to examine the level of their digital competence, and the frequency and the method of using modern technologies in teaching. The results of the research show that teachers and associates working at technical faculties are more competent in conducting their research scientific work and use the modern technologies significantly more than teachers and associates working in the area of social sciences and humanities. The results show that more than 70% of teachers and associates are assessing themselves as being digitally competent in the use of computers and new technologies, and over 60% of them regularly use media in their teaching practice.; Jedna od temeljnih kompetencija za cjeloživotno učenje je razvoj digitalne kompetencije, a posebno na visokim učilištima. Postoje dugoročni ciljevi u gospodarskom i društvenom napretku u obliku inicijativa vezanih uz osiguravanje višestrukog informatičkog obrazovanja. S obzirom na činjenicu da nema dovoljno istraživanja s ciljem procjene početnog stanja informacijske pismenosti na visokim učilištima u Hrvatskoj, cilj ovog istraživanja je utvrditi razinu znanja, točnije digitalne kompetencije nastavnika u visokoškolskim ustanovama u Republici Hrvatskoj, učestalost korištenja suvremenih tehnologija u nastavi, te objašnjenje nužnosti provođenja programa multimedije i e-učenja na različitim fakultetima. Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku (N = 1800) nastavnika i suradnika na visokim učilištima u Republici Hrvatskoj koji rade na različitim odjelima u Osijeku, Splitu i Zagrebu. Online upitnik korišten je kako bi se ispitala razina njihove digitalne kompetencije, te učestalost i način korištenja suvremenih tehnologija u nastavi. Rezultati istraživanja pokazuju da su nastavnici i suradnici koji rade na tehničkim fakultetima kompetentniji u provođenju znanstveno-istraživačkog rada i primjenjuju suvremene tehnologije znatno više od nastavnika i suradnika koji rade u području društvenih i humanističkih znanosti. Rezultati pokazuju da se više od 70% nastavnika i suradnika procjenjuje digitalno kompetentnim u korištenju računala i novih tehnologija, a više od 60% ih redovito koristi medije u svojoj nastavnoj praksi.