Family business in tourism characteristics : the owner's perspective / Ivana Bujan.
Sažetak

Tourism and family entrepreneurship make a significant contribution to the Croatian economy, therefore it is important to define characteristics and business operations of family business in tourism. This paper examines characteristics of small family businesses in tourism from the perspective of owners of small family hotels in Croatia. In this qualitative study, interview was employed as a primary research instrument and the scientific method used is based on gestalt principles. GABEK©, a specific method of qualitative research and text analysis was used. The paper portrays the aspects of chosen business characteristics of small families in tourism - motivation of owners when setting up a business, success of small family business, financing, business issues, business facilitation and innovativeness. For each business aspect gestalten tree was formed with owner`s aggregated statements and finally the gestalten tree containing all chosen business aspects has been formed. Motives are, as presumed, family oriented and tending to preserve the family vision in the future. Qualitative, non-financial success measures are more important than financial measures. Business is usually financed from own funds and by combining bank loans, while business issues imply too high tax rates. Innovativeness levels are low which relates to low education levels. Originality of the research can be found in the fact that no similar study was conducted for Croatia nor as GABEK© method was used for qualitative data analysis. The research contributes to the scarce scientific research corpus in the field of family business in tourism. Practical implications presuppose education suggestions for family members in family firms - business facilitation suggestions and detected business issues.; Turizam i obiteljsko poduzetništvo čine značajan doprinos hrvatskom gospodarstvu, stoga je važno utvrditi koja su obilježja i načini poslovanja obiteljskih poduzeća u turizmu. U ovom kvalitativnom istraživanju kao primarni mjerni instrument korišten je intervju, a znanstvena metoda za obradu podataka temelji se na gestalt principima. Za potrebe kvalitativne analize i obradu teksta korištena je GABEK© metoda. Cilj istraživanja bio je analizirati odabrana obilježja malih obiteljskih poduzeća u turizmu – motive kod pokretanja obiteljskog posla, uspješnost poslovanja malih obiteljskih poduzeća u turizmu, izvore financiranja, poslovne poteškoće, načine lakšeg poslovanja i inovativnost na uzorku malih obiteljskih hotela u Republici Hrvatskoj. Za svako navedeno obilježje izrađeno je gestalten drvo temeljem agregiranih tvrdnji vlasnika proizašlih iz intervjua, dok se konačno izrađuje jedno zbirno gestalten drvo koje obuhvaća sva obilježja malih obiteljskih hotela. Motivi za pokretanje posla, kao što je i bilo očekivano, usmjereni su na obitelj s ciljem očuvanja obiteljske vizije u budućnosti. Kvalitativne, nefinancijske mjere uspješnosti poslovanja važnije su od financijskih. Poslovanje se obično financira iz vlastiti izvora ili kombinacijom kredita, dok su najčešći problemi poslovanja previsoki porezi. Razine inovativnosti su niske što se povezuje s nižim razinama obrazovanja. Izvornost istraživanja očituje se u činjenici da niti jedno slično istraživanje nije provedeno u Republici Hrvatskoj kao niti upotreba metode GABEK©. Rezultati istraživanja čine doprinos još uvijek relativno neistraženom području obiteljskog poslovanja u turizmu. Praktične implikacije istraživanja očituju se u utvrđivanju potreba za edukacijom vlasnika i članova obitelji, utvrđenim i predloženim načinima olakšanja poslovanja i utvrđenim najčešćim poslovnim problemima.