Paradoks privatnosti : empirijska provjera fenomena / Andro Pavuna.
Paradoks privatnosti : empirijska provjera fenomena / Andro Pavuna.
Sažetak

Paradoks privatnosti označava diskrepanciju između deklariranog izražavanja visoke zabrinutosti za privatnost (privacy concerns) i istovremenog manifestiranja ponašanja kojim se iskazuje nebriga za privatnost, osobito kada su u pitanju društvene mreže i korištenje interneta. Cilj istraživanja bio je provjeriti manifestiraju li pojedinci koji su visoko zabrinuti za svoju privatnost ponašanja kojima je štite. Za istraživanje paradoksa privatnosti korištena je skala zabrinutosti za privatnost, konstruirana za ovo istraživanje na osnovi rezultata predistraživanja o načinima kako ispitanici razumiju privatnost i ugrožavanje privatnosti. Za mjerenje bihevioralnih varijabli korištene su tri skale prilagođene za primjenu u Hrvatskoj: društvena dimenzija kontrole ponašanja, opći oprez i tehnička zaštita. Sudionicima je postavljeno i nekoliko konkretnih pitanja o korištenju interneta i društvenih mreža. Istraživanje je provedeno primjenom ankete na prigodnom uzorku od ukupno 966 sudionika. Dobiveni rezultati pokazali su postojanje paradoksa privatnosti na sve tri usporedbe na nivou p <0,001. Unatoč tome što je 90,7% sudionika navelo kako im je privatnost važna ili izrazito važna, velik broj sudionika koristi usluge onih tvrtki čiji je cijeli poslovni model baziran na prikupljanju, analiziranju i dijeljenju korisničkih podataka. Njih 99,3% koristi jednu od takvih tražilica, 86% neki od takvih servisa e-pošte, 88% koristi društvenu mrežu Facebook, na kojoj ih više od 73% ima navedeno svoje pravo ime i prezime te osobnu fotografiju. Dobiveni rezultati pokazuju kako je sudionicima deklarativno važna njihova privatnost, no kako je se vrlo lako odriču kada se radi o korištenju interneta i društvenih mreža, što ima značajne implikacije na aktualnu raspravu o zaštiti privatnosti i osobnih podataka u digitalnom okruženju.; Privacy paradox is a phenomenon in which people who say they are concerned about their privacy behave as if they weren’t, especially when it comes to social networks and the use of the Internet. The aim of this research was to determine whether individuals who are highly concerned with their privacy exhibit privacy protecting behaviour in an expected manner. To explore the privacy paradox, a privacy concerns scale was developed for this research based on the results of a previous study. To measure behavioural variables, three scales were adapted for application in Croatia, including the social dimension of behavioural control, general caution and technical protection. Participants were also asked some specific questions about their use of Internet and social networks. The survey was conducted using a questionnaire that was given to a convenience sample of 966 participants. The obtained results showed the existence of a privacy paradox on all comparisons at p <0.001. Despite the fact that 90.7% of the participants stated that their privacy is important or extremely important to them, a large number of participants uses online services from companies whose entire business model is based on the collection, analysis and sharing of user data. 99.3% of participants reported the use of such search engines, 86% the use of such e-mail service, 88% reported using Facebook, while more than 73% of them have their real name, surname and personal photo posted on their profile. The results show that participants declaratively deem their privacy important, but they easily waive it over the use of Internet and social networks which has significant implications for the current debate on privacy and personal data protection in the digital environment.