Ecology in light of the Cape Town Commitment / Danijel Časni.
Sažetak

The creation of the planet Earth together with the flora and fauna culminates with the process of creating man in the image of God. But that image man defiled with sin. This has resulted in the separation of creation from the Creator and the creation of various crises, including ecological crises. Accordingly, the topic of ecology is increasingly relevant in our time, and many representatives of the Protestant and Evangelical Christian Churches throughout history have spoken about the importance of ecology. In our time, that topic was discussed 2010. at the Third Lausanne Congress for the Evangelization of the World in Cape Town. Since the congress gathered a large number of representatives of evangelical churches around the world, the position presented in the form of a document is also a view of ecology from the prism of evangelical Christianity. Since the love of God, among other things, is expressed in the love of God’s creation, this article first analyzes the relationship between theology and ecology. After that, the discussion is about how the biblical record of creation should inform and shape the relationship of evangelical Christians toward the Earth. The third part of the article deals with the issue of “ecological footprint” at the world level but also looks at where is Croatia in all this. The fourth part of the article brings an overview of ecology from the prism of Protestant and evangelical churches, while the fifth part discusses the challenges of today and offers two directions: one is materialistic-humanistic, and the other is Protestant-evangelical. The article concludes that Christians as children of God are called to do the will of the Heavenly Father and to be the example and light in today’s egocentric world.; Stvaranje planeta Zemlje zajedno s biljnim i životinjskim svijetom svoj je vrhunac imao u procesu stvaranja čovjeka na Božju sliku, a koju je čovjek kasnije uprljao grijehom. Rezultiralo je to udaljavanjem stvorenja od Stvoritelja i stvaranjem raznih kriza, pa tako i ekološke krize. Sukladno tomu, tema ekologije sve je aktualnija u našem vremenu, a mnogi predstavnici protestantskih i evanđeoskih kršćanskih crkava tijekom povijesti govorili su o važnosti ekologije. U našem vremenu ta se tematika dotakla na Trećem Lausannskom kongresu za evangelizaciju svijeta koji se održao u Capetownu 2010. Kako je skupu prisustvovao velik broj predstavnika evanđeoskih crkava diljem svijeta, izneseni stav u obliku dokumenta ujedno je i pogled na ekologiju iz prizme evanđeoskog kršćanstva. Budući da se ljubav prema Bogu, među ostalim, izražava u ljubavi prema Božjem stvorenju, u ovome članku prvo se analizira odnos teologije i ekologije. Nakon toga razmatra se na koje bi načine biblijski zapis stvaranja trebao informirati i formirati odnos evanđeoskih kršćana prema Zemlji. Treći dio članka bavi se pitanjem „ekološkog otiska“ na razini svijeta te sagledava gdje se u svemu tome nalazi Hrvatska. Četvrti dio članka donosi pogled na ekologiju iz prizme protestantskih i evanđeoskih crkva, dok se u petom dijelu razmatraju izazovi današnjeg vremena i nude se dva smjera djelovanja: jedan je materijalističko-humanistički, a drugi je protestantsko-evanđeoski. U članku se zaključuje kako su kršćani, kao djeca Božja, pozvani vršiti volju Nebeskog Oca te biti primjerom i svjetlom u egocentričnom svijetu današnjice. Ekološke su krize u neposrednoj korelaciji s krizom morala, ali, jednako tako, sve aktivnosti koje se provode u svrhu očuvanja okoliša, a bez promjene čovjekove biti, k tomu posljedično i njegovih navika, ostvaruju samo kratkoročne rezultate bez temeljitih promjena.