Macroeconomic impact on stock returns in the Croatian hospitality industry / Siniša Bogdan.
Macroeconomic impact on stock returns in the Croatian hospitality industry / Siniša Bogdan.
Sažetak

Tourism is one of the most important sectors in the Republic of Croatia. It plays a significant role in its economic development. This research investigates whether the macro-variables have an impact on the stock returns in the hospitality industry. The focus of the work consists in causality relationship between four macro variables (consumer price index, industrial production, exchange rate and number of tourist arrivals) and a stock index composed of Croatian hospitality companies. After applying Granger-causality tests based on the VAR methodology, results suggest that only consumer price index Granger-cause stock returns in the hospitality industry in the observed period from July 2008 to July 2018. Further analysis through impulse response function indicates that the impulse responses of inflation meet expectations in terms of the direction of impact. In the second month, stock prices react negatively to shock, implying that higher inflation causes negative stock price returns. After applying the variance decomposition method, a very low explanatory power of consumer price index on stock returns in the hospitality industry was revealed. This paper contributes to the existing literature on the topic of the impact of macro-economic variables on hospitality stock returns by extending the scope to Croatia and by testing a different set of variables compared to those from previous studies.; Turizam je jedan od najvažnijih sektora u Republici Hrvatskoj, te ima značajnu ulogu u ekonomskom razvoju zemlje. U radu se istražuje imaju li makroekonomske varijable utjecaj na dioničke povrate kompanija u hrvatskom ugostiteljstvu. Cilj rada usmjeren je na testiranje kauzalnosti između četiri makrovarijabli (indeksa potrošačkih cijena, industrijske proizvodnje, tečaja i broja ostvarenih turističkih dolazaka) i dioničkog indeksa sastavljenog od hrvatskih ugostiteljskih kompanija. Nakon primjene testa Grangerove uzročnosti bazirane na VAR metodologiji rezultati sugeriraju da indeks potrošačkih cijena utječe na dioničke povrate kompanija u ugostiteljstvu u promatranom vremenskom periodu od srpnja 2008. do srpnja 2018. godine. Primjenom testa impulsnog odziva ispunjava se očekivanje negativnog utjecaja inflacije na kretanje dionica u hrvatskom ugostiteljstvu, naime, u drugom mjesecu cijene dionica negativno reagiraju na „šok” od jedne standardne devijacije. Kako bi analiza bila detaljnija, proveden je test dekompozicije varijance na temelju kojega se može zaključiti da varijabla CPI-ja u vrlo niskom iznosu objašnjava prognostičke pogreške dioničkih povrata u ugostiteljskoj industriji. Rad pridonosi novim spoznajama u postojećoj literaturi na temu utjecaja makroekonomskih varijabli na dioničke povrate kompanija u ugostiteljstvu, proširujući opseg na Hrvatsku te testiranjem različitog seta varijabli u odnosu na varijable iz postojeće literature.