Digitization of Osijek grammar school reports at the Library department of the Museum of Slavonia = Digitalizacija izvještaja osječkih gimnazija u Odjelu knjižnice Muzeja Slavonije / Marija Erl Šafar, Tihana Lubina, Izabela Mlinarević.
Sažetak

In the second half of the 19th century, the preconditions for the establishment of standardized school infrastructure were created in Croatia, which also had an impact on the appearance of school libraries. Ever since the onset, the school libraries have played an enlightenment and educational role in their areas and have been maintained as such until present time. Observing the future from a past perspective, it may be noticed that cultural institutions - archives, libraries and museums – in addition to their traditional function, have been developing new types of service under the influence of global information changes that determine new ways of knowledge mediation and management. The annual school reports of end of 19th century Osijek grammar schools, owned by the Library Department of the Museum of Slavonia in Osijek, are an invaluable and indispensable resource for studying the history of schooling, as well as monitoring the development of school librarianship. In this regard, having inspected the contents of the reports of Realna gimnazija (Realgymnasium) and Kraljevska velika gimnazija (Royal Grammar School) of Osijek, it has become evident that there is a need for the creation of a digital repository with the aim of providing protection and a simplified access to and the usage of the aforementioned originals. Such an approach would at the same time enhance the research process of linking metadata from the available historical records, and putting it in the wider context of cultural and historic resources of the City of Osijek.; Nakon što su školske knjižnice sredinom 19. stoljeća napokon dobile svoje zakonsko uporište, njihova je prosvjetiteljska i odgojno-obrazovna uloga, koja je, dakako, bila prisutna i ranije, sada postala još vidljivijom te se u sličnom obliku održala sve do današnjih dana. Naime, tadašnji je novi školski zakon „Osnova za organizaciju austrijskih gimnazija i realki“ iz 1849. godine iznjedrio prve konkretne odredbe o preporuci osnivanja, vođenja i funkcioniranja školskih knjižnica te je škole ujedno obvezao i na tiskanje godišnjih izvještaja u kojima su bile dužne navesti i povećanje nastavnih sredstava te izvor iz kojeg su pritekla. Danas se u Odjelu Knjižnice Muzeja Slavonije, između ostalog, čuvaju i školski godišnji izvještaji Realne gimnazije i Kraljevske velike gimnazije u Osijeku (1851. - 1921.), koji čine upravo nezaobilazan izvor za proučavanje povijesti osječkog srednjeg školstva i razvoja srednjoškolskih knjižnica. Uvidom u sadržaje dotičnih izvještaja došlo se, konačno, i do spoznaje o nužnosti stvaranja digitalnog repozitorija kako bi se osigurala adekvatna zaštita, a time i jednostavniji pristup i uporaba samih izvornika. Takav bi pristup ujedno unaprijedio i sam znanstveno-istraživački proces postavljanjem raspoložive povijesne građe u širi kontekst kulturno-povijesnih izvora grada Osijeka.