Uloga novih tehnologija u borbi protiv lažnih vijesti : iskustva i izazovi hrvatskih medijskih organizacija / Tanja Grmuša, Lordan Prelog.
Sažetak

Konvergencija medija praćena razvojem novih tehnologija nastoji osigurati upotrebu pristigle‏ informacije na svim komunikacijskim kanalima koje medijska organizacija posjeduje, a preduvjet‏ za spomenuti način rada je integrirana redakcija. Takav pristup podrazumijeva suradnju donedavno‏ strogo razdvojenih odjela, osoblja i tehnologije, koji moraju biti educirani i osposobljeni za rad u digitalnom‏ okruženju. Velik je to izazov i za profesionalne novinarske standarde zbog imperativa brzine, ali‏ i promjene načina komunikacije izvora s medijima. S druge strane, promjena uloge publike koju čine aktivni‏ kreatori masovne komunikacije traži kontinuirano provjeravanje etičnosti kanala i komunikatora,‏ a sve s ciljem jačanja vjerodostojnosti medija koji gube povjerenje konzumenata u odnosu na društvene‏ mreže. Dubinu komunikacijske krize koja je vrhunac doživjela inflacijom lažnih vijesti prepoznala je i‏ Europska komisija koja naglašava važnost samoregulacije. Istodobno, tehnološki divovi i digitalne platforme‏ pokušavaju dati svoj doprinos u razvoju automatiziranih (fact-check) sustava vođenih umjetnom‏ inteligencijom, koji bi trebali olakšati novinarima, urednicima, ali i korisnicima prepoznavanje društveno‏ štetnih komunikacijskih formi. Cilj je rada istražiti iskustva hrvatskih novinara s radom u integriranoj redakciji,‏ kao i njihov odnos prema cjeloživotnom obrazovanju te profesionalnim standardima struke u‏ digitalnom dobu kojima veliki izazov predstavljaju lažne vijesti te ispitati primjenu umjetne inteligencije u‏ provjeri informacija i borbi protiv dezinformacija.; Convergence of the media accompanied by the development of new technologies is‏ intended to ensure that received information is used on all the channels of a media organization. In this‏ sense, an integrated newsroom is a prerequisite for this mode of operation. Such an approach entails‏ the collaboration of departments that used to be separate not long ago, technology and the personnel‏ that have to be educated and trained in a digital environment. It is a great challenge for professional‏ journalistic standards due to the imperative of speed, as well as due to a new, different way in which‏ the sources communicate with the media. On the other hand, the altered role of audiences made‏ by active mass communication creators requires continuous checking of the ethics of channels and‏ communicators, all with the aim of strengthening the credibility of the media that are losing consumer‏ confidence in comparison to social networks. Furthermore, the depth of the communication crisis,‏ culminating in the inflation of fake news, has been recognized by the European Commission, which‏ emphasizes the importance of self-regulation. At the same time, technology giants and platforms are‏ trying to contribute to the development of automated (fact-check) systems driven by artificial intelligence,‏ which should make it easier for journalists, editors, as well as for users to identify socially harmful forms‏ of communication. The aim of this paper is to explore the experiences of Croatian journalists working in‏ integrated newsrooms, as well as their relationship to lifelong education and professional standards in‏ the digital age, seriously challenged by fake news. Moreover, the goal of this paper is to examine the use of‏ artificial intelligence in verifying information and combatting disinformation.